Hvad vil du gerne lave bagefter?

Tilbage til oversigten.

Hvis du ved hvad du gerne vil lave når du er færdiguddannet, kan det være en god idé at tænke det med ind i dit specialeemne.


Måske kan du skrive i samarbejde med en virksomhed eller en organisation der passer ind i dine fremtidsplaner.

Du kan også selvstændigt fordybe dig i et emne der er relateret til det du gerne vil lave i fremtiden. Dermed kan du bruge dit speciale til at kvalificere dig til arbejdsmarkedet.

Hvad kunne du tænke dig at arbejde med?

  • Tænk over hvilken branche du kan se dig selv i når du er færdig
  • Hvad ville være en spændende arbejdsopgave i et fremtidigt job?
  • Kunne du fokusere eller finde en vinkel på den slags opgaver og behandle dem i dit speciale?
  • Er der et felt inden for det arbejdsområde som du gerne vil være en del af, hvor der mangler viden eller undersøgelser?

Hvilken funktion vil du gerne have?

Kunne du tænke dig at

  • undervise
  • forske
  • skrive
  • koordinere
  • analysere
  • eller noget helt andet?

Var det måske muligt at kvalificere dig på området ved at få erfaring gennem dit speciale?

Måske kan du undersøge aspekter af din foretrukne arbejdsfunktion i specialet, så du kommer ud med en specialiseret viden om området.

Erfaring

  • Har du erfaringer fra nuværende eller tidligere job du kan bruge i din opgave?
  • Er der områder hvor du har en større viden som du kan bygge din undersøgelse på?
  • Måske har du været i praktik i løbet af dit studium hvor du har fået kendskab til nogle spændende problemstillinger
  • Har du et enestående indblik i en problemstilling fordi du har været i nærkontakt med en virksomhed/organisation/andet?

Kontakt til virksomheder

Hvis du gerne vil samarbejde med en virksomhed, men ikke har forbindelse til en i forvejen, kan du begynde med at lede på jobbank.au.dk.

Her kan man

  • både som virksomhed og studerende oprette projektforslag
  • klikke sig ind på de forskellige projektbeskrivelser for at se hvordan de er udformet
  • få kendskab til en masse virksomheder man måske ikke kendte i forvejen
  • få ny indsigt i hvad virksomhederne kunne have brug for at få undersøgt.

Under alle omstændigheder er det en god idé at være velforberedt før du tager kontakt til en virksomhed, så du virker professionel når du foreslår et samarbejde.

Tilbage til oversigten.

Teksten på denne side er udarbejdet af Tine Wirenfeldt Jensen, der også står bag konceptet for stoppet.