Feedback

Feedback giver bedre tekster og bedre skribenter og er en integreret del af den akademiske verden.


Med feedback får du

  • indsigt i hvordan andre oplever din tekst som læsere
  • andres vurdering af om din tekst lever op til de krav man kan stille til den.

Begge dele kan du bruge til at forbedre din tekst i det videre arbejde med den.

Som feedbackgiver træner du dit blik for teksters opbygning og virkemidler. Det blik kan du også bruge på dine egne tekster og derved blive en bedre skribent.

Ved regelmæssigt at give og modtage feedback får du et professionelt forhold til dine egne tekster, og du bliver bedre til at vurdere dem.

Forskerfeedback: peer review

Feedback er en integreret del af den akademiske verden i form af peer review på videnskabelige artikler.

Hør to forskere fortælle om feedback og peer review (på dansk og engelsk, tekstet).


Peer review er en proces hvor akademikere bedømmer deres fagfællers artikler før de bringes i videnskabelige tidsskrifter. Når studerende giver hinanden feedback, kalder man det student peer feedback. Det kan betragtes som en træning til peer review.

Teksten på denne side er udarbejdet af Charlotte Albrechtsen, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.

Anni Pedersen har produceret videoen.