Studiemotivation

Har du nogle gange svært ved at finde motivationen, når du skal læse, lave gruppearbejde eller skrive opgave?

Motivation er en proces, der giver os energi i vores aktiviteter og handlinger. Motivation kan både komme indefra og udefra. Ved den indre motivation drives man af interesse og glæde ved selve aktiviteten. Når du er indre motiveret, vil du have det sjovere med at udføre aktiviteterne og nemmere ved at forbedre dine evner. Ved den ydre motivation drives man af et ydre mål, eksempelvis en god karakter, ros fra en underviser eller at sammenligne sig med medstuderende.

Motivation kommer ikke af sig selv

Motivation kan være varierende fra person til person på tværs af tid og situationer. Derfor er det heller ikke underligt, hvis du nogle gange føler, at du ikke har kontrol over din egen motivation til at studere og arbejde med det faglige stof. Motivation kommer ikke af sig selv, men heldigvis er der rigtig meget, du kan gøre for at få mere af den. På denne side finder du en række værktøjer, der kan hjælpe dig med at tage ejerskab over din egen motivation.

 

Motiver dig selv

Motivation kommer ikke af sig selv. Du bliver nødt til at gøre noget aktivt for at motivere dig selv.

Studietiden kan til tider virke uoverskuelig og frustrerende. Det handler om at finde ud af, hvordan studietiden kan give mening for dig. Tænk over hvordan du kan få lyst til at udføre de studierelaterede opgaver, som ikke altid appellerer til din egen interesse.

At studere for at lære

Det kan være en god idé at tænke din studietid som en forberedelse til resten af dit liv. Når du kommer ud på arbejdsmarkedet, skal du bruge den viden og de kompetencer, du har opnået på dit studie. Selv de ting, som ikke virker relevante er også med til at, forbedre din forståelse for fagligheden og dine akademiske kompetencer. Det er derfor vigtigt, at du studerer for faktisk at lære, ikke bare for at få en god karakter til eksamen.

Lektor Per Blenker og en studerende om studiemotivation:

At lære for livet

Studiemotivationen skal gerne komme fordi, "man skal lære med henblik på det liv, som man skal leve bagefter".

Om at finde sin vinkel.

Carina forsøger at vinkle sine fag og litteraturen over på noget, hun synes er spændende.

   

Du bliver ikke stærk af underviserens armbøjninger

Læring sker i din forberedelsestid - ikke til undervisningen.

Om at gøre det hyggeligt.

Forbered din læsning ved at gøre noget ud af dine omgivelser - gør scenariet omkring din læsning hyggelig. 

   

Seriøst, hvad er det værste, der kan ske?

Hvad er det værste, der kan ske ved at fejle? "Det værste der kan ske er, at du lærer lidt mere"

Om at lade som om.

Sig til dig selv at emnet eller faget er spændende, så bliver det sjovere at arbejde med.

   

Ud med eksamen ind med læring

Hav fokus på at lære, skub eksamen væk.

Synliggør din udvikling

Ved at gøre dine opgaver målbare og holde styr på din fremgang, kan du øge din motivation.

Ved at gøre din udvikling synlig kan du opnå en følelse af tilfredsstillelse, hvilket kan øge din studiemotivation. På denne måde kan du forbedre og styrke din egen indsats for at nå dine mål. 

Når du arbejder mod et konkret mål, er det en god idé at holde styr på progressionen i dit arbejde, så du kan holde styr på, hvor langt du er fra at nå det. Dette kan give en umiddelbar følelse af kompetence og tilfredsstillelse. 

To metoder til at synliggøre din udvikling

Gennem de to foreslåede metoder nedenfor kan du synliggøre og måle progressionen i dit arbejde. På den måde skaber du et positivt miljø for dig selv at arbejde i.

Visualiser dit arbejde

Med denne post-it-metode kan du se, hvor langt du er kommet med det arbejde, du har planlagt for dagen eller ugen. Med denne metode vil du få en følelse af at have opnået noget, samtidig med at du kan gøre dit arbejde mere overskueligt.

Det skal du bruge:

Sådan gør du:

 
  • Post-it notes
  • En blank overflade: Papir, væg, bord eller tavle
  • En blyant eller kuglepen 

 
  • Skriv "Mangler" og "Færdig" på enten et papir, tavle eller post-its, som du kan sætte på en væg
  • Skriv alle de ting du skal nå på post-its og sæt dem op under "Mangler"
  • Når du er færdig med en opgave, flyt da post-it'en med den pågældende opgave over under "Færdig"

   

Fyld glasset

Denne metode synliggør den tidslige progression i dit arbejde. Metoden kan hjælpe dig med at følge dit tidsskema samt arbejde mere effektivt. Det kan desuden føles godt at se, hvor lang tid der er tilbage af din planlagte arbejdsdag.

Det skal du bruge:

Sådan gør du:

 
  • En krukke
  • Papir, knapper eller lignende
  • Et ur

 
  • Step 1: Planlæg hvor lang tid, du vil studere
  • Step 2: Lav kugler eller find knapper, der svarer til den tid, du vil studere. Hver kugle eller knap svarer til en halv time (du kan selv variere længden af tiden)
  • Step 3: Læg en kugle eller knap ned i skålen hver gang, der er gået en halv time (Husk at lave tid til pauser)

Arbejd med dit mindset

Vidste du, at dit mindset har betydning for din motivation?

Nedenunder kan du finde ud af, om dit mindset hindrer eller forstærker din motivation, og ikke mindst hvad du kan gøre ved det.

Styrk din selvkontrol

Det er ikke altid nemt at få tingene gjort. Ofte hænger det sammen med din mængde af selvkontrol.

Din mængde af selvkontrol har betydning for, hvor meget du får udrettet i løbet af dagen. Her er en video, der fortæller om, hvordan du kan forbedre din evne til at få ting gjort.

 

 


Kurser ved Studenterrådet

Studenterrådet ved Aarhus Universitet afholder blandt andet kurser i studieteknik og lynlæsning.


Vær tilstede og fokuseret

Har du svært ved at lægge mobilen og de sociale medier fra dig under dit studiearbejde?

Prøv appen Forest til at holde fokus, når du studerer. Her vokser der en skov på din skærm, som bliver frodigere, jo længere du arbejder.


Sidens indhold er udarbejdet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, i samarbejde med Eva Lynggaard, Charlotte Schertz, Julia Østergaard og Kirstine Larsen, som er studerende ved Aarhus Universitet.