Idéer behøver ikke at være noget, der pludselig kommer dumpende ned i dit hoved fra oven. Du skal ofte selv gøre en aktiv indsats for, at kreative processer går i gang, og idéer opstår. Når du prøver at udvikle idéer, er det vigtigt, at du ikke censurerer dig selv og dine tanker. Vær åben over for de idéer eller indfald, du får - også dem, der umiddelbart kan virke skøre og ubrugelige. Så kan du altid tage stilling til deres værdi bagefter fx ved at bruge tænkeskrivning, og når du har valgt og indkredset dit emne, skal du formulere det i en problemformulering.
Både din tid og dine tegn i opgaven er begrænset, og derfor er det vigtigt at prøve at finde et fokus og en problemstilling i dit emne, der passer til opgavens omfang og den tid, du har til rådighed til at skrive den. Mange falder i den fælde, at de er bange for ikke at have nok materiale og derfor vælger et alt for stort emne.
Din vejleder kan hjælpe dig med at vurdere, om planlægningen af din opgaveproces ser realistisk ud. Du kan også aftale møder med din vejleder, så du hele tiden har en ny deadline at arbejde hen imod. Det kan være en god måde at tvinge dig selv til at overholde deadlines. Læs mere om vejledning her.
Når du har valgt og indkredset dit emne, skal du formulere det i en problemformulering.
Du kan finde inspiration mange steder fra, eksempelvis fra din faglighed, dine interesser, dit netværk, aktuelle emner eller dine fremtidsplaner.
Herunder får du eksempler på seks forskellige metoder, der kan hjælpe dig med at få idéer til et emne.
Inspirationsøvelser | |
---|---|
Mindmapping ![]() | For at få et overblik over dine tanker og idéer kan det være nyttigt at lave et mindmap.
På den måde kan du få øje på nye vinkler og forbindelser, som kan være svære at have styr på inde i hovedet. |
Nonstop-skrivning ![]() | Nonstopskrivning kan hjælpe dig med at videreudvikle en tanke eller idé og få det ned på skrift.
|
Idébank ![]() | Idéer kommer ofte vrimlende på én gang eller som en pludselig indskydelse, imens du er i gang med noget andet. Det kan være en stor hjælp at skrive dem ned, med det samme du får dem.
|
Gruppeøvelse: Cirkelteknik ![]() | Cirkelteknikken er en metode, hvor du samarbejder om idéudviklingen med andre studerende, eksempelvis din studiegruppe.
På den måde får I hjælp til at bygge videre på eller undersøge de idéer, I har, og fællesskabet omkring idéudviklingen kan virke inspirerende. |
Kriterier til emnevalg ![]() | Ved at fastsætte nogle kriterier kan du komme nærmere dit emnevalg til frie opgaver. Hent kriterieøvelsen (pdf).
Ved at følge denne progression får du indsnævret, hvad du synes kunne være spændende at beskæftige dig med. Samtidig får du omsat indledende tanker om din opgave til konkrete eksempler, som du vil kunne arbejde videre med. |
Når du skal finde frem til et emne til en opgave, kan du finde inspiration i de erfaringer og den viden om forskellige emner, du allerede har tilegnet dig.
Inspiration fra din viden og faglighed | |
---|---|
Brug din viden fra tidligere ![]() | Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang, du skriver en opgave. Nogle gange kan det give mening at genbruge empiri fra tidligere opgaver, kurser og projekter, og placere det i en ny kontekst eller arbejde videre med en teori, du tidligere har brugt. Stil eventuelt dig selv følgende spørgsmål for at komme i gang:
|
Hvad vil du gerne lave bagefter? ![]() | Hvis du har en idé om, hvad du gerne vil lave, når du er færdiguddannet, kan det være en god idé at tænke det med ind i dit emne - især hvis du skal til at skrive speciale. Måske kan du skrive i samarbejde med en virksomhed eller en organisation, der passer ind i dine fremtidsplaner. Du kan også selvstændigt fordybe dig i et emne relateret til det, du gerne vil lave i fremtiden. Du kan fx
|
Erfaring ![]() | Hent inspiration i dine erfaringer ved fx at spørge dig selv:
|
Kontakt til virksomheder ![]() | Hvis du gerne vil samarbejde med en virksomhed, men ikke har forbindelse til en i forvejen, kan du begynde med at lede på jobbank.au.dk. Her kan man:
Under alle omstændigheder er det en god idé at være velforberedt, før du tager kontakt til en virksomhed, så du virker professionel, når du foreslår et samarbejde. Det er vigtigt med et klart formål og en forventningsafstemning for samarbejdet. Du kan læse mere om virksomhedssamarbejde trin-for-trin, så du kan blive klogere på research, kontrakt og mulige udfordringer. |
Brug dine interesser eller relationer til at finde et spændende og relevant emne.
Inspiration fra dine omgivelser | |
---|---|
Brug dine medstuderende | Det kan give dig inspiration til nye emner, hvis du taler med andre om deres emne.
På den måde kan du få et indblik i, hvad der måske ikke er skrevet så meget om, hvad der er oppe i tiden, eller du kan blive bekræftet i, hvad du selv finder interessant. Når du ved, hvad andre skriver om, eller hvad der er skrevet om tidligere, kan du også bedre få en fornemmelse af, hvad et speciale er – eller kan være. |
Find inspiration i aktuelle diskussioner | Du kan tænke nyheder og debatter fra medierne eller dit fagområde med i dit emnevalg. På den måde kan du aktualisere din opgave og sætte den i relation til problemstillinger, der optager samfundet lige nu. Er der aktuelle begivenheder eller diskussioner, der optager dig?
Er der aktuelle problemstillinger, som er spændende på dit fakultet?
|
Specialeseminar | Mange institutter tilbyder de specialestuderende, at de kan deltage i specialeseminarer eller specialekredse. Der kan du få hjælp og inspiration fra andre specialestuderende, undervisere og foredragsholdere til fx
Specialeseminaret er et forum, hvor de studerende kan dele erfaringer og sparre med hinanden. Det er et oplagt sted at hente informationer om det at være specialeskrivende. |
Få inspiration fra din fritid | Hvad interesser dig uden for studiet? Tænk over, hvad du brænder for:
Eksempler: Interesse: Film. Emne: Udviklingen i dansk filmhistorie 1950-1980 med fokus på kønsroller. Interesse: Politisk aktiv. Emne: Politisk retorik i konfliktsituationer. Interesse: Bæredygtighed. Emne: Bælgfrugter som proteinkilde. Interesse: Virtual reality. Emne: Virtual realitys påvirkning af børns fysiske udvikling. |
Du kan eksempelvis overveje:
Hvad har jeg gode/mindre gode erfaringer med?
Er der metoder, jeg gerne vil have mere erfaring med, inden jeg er færdiguddannet?
Er der metoder, der ofte bruges til at arbejde med emnet/problemformuleringen? Ønsker jeg at bruge disse eller gøre noget andet?
Er der metoder, som min vejleder har et ekstra indgående kendskab til?
Hvad er vejledernes respons på mine ideer til undersøgelsesmetoder?
Skaf en oversigt over specialetitler fra dit fag, og lad dig inspirere af andres emnevalg.
Find et relevant emne eller problemstilling ved at skrive speciale, projekt eller eksamen i samarbejde med en virksomhed/organisation. Undersøg mulighederne på din studieportal