På universitetet er der mange former for undervisning. De fleste vil kende til forelæsninger og holdundervisning, men andre vil også have eksempelvis laboratorieundervisning, klinikundervisning og teoretiske øvelser (TØ). Ens for dem alle er, at de kræver forberedelse. Ligeledes er der forberedelse til gruppearbejde, vejledning, projektarbejde og så videre.
Som studerende bruger du altså meget tid på at forberede dig, men der er ikke én måde at forberede sig på. Den gode forberedelse afhænger af kurset og din måde at lære på. Derfor er det en god idé, at du prøver dig frem og løbende tager stilling til, hvordan du forbereder dig godt og effektivt samt styrker din læreproces.
Studerende, der oplever, at det er udfordrende at forberede sig, opdager nogle gange, at det er andre ting i deres studieliv, der står i vejen for en god forberedelse.
Overvej, om du har brug for at sætte ind på:
Faktorer, der kan påvirke din forberedelse | |
Hvordan strukturerer du din forberedelse? Hvordan ser din ugeplan/studiedag ud? | |
Hvilke læseteknikker anvender du? Har du brug for andre eller flere? | |
Hvilke noteteknikker anvender du? Har du brug for andre eller flere? | |
Hvad motiverer dig i dit studie? Hvad motiverer dig i dette kursus? | |
Ressourcer | Hvem kan hjælpe dig i din forberedelse? Studiegruppe, underviser, venner, kæreste, familie, studievejleder osv. |
Digital støj | Hvordan påvirker dine devices og notifikationer din koncentration og din forberedelse? |
For at være konkret og målrettet i din forberedelse, kan du starte med at spørge dig selv om:
Derudover kan du overveje, hvilke digitale værktøjer, som kan hjælpe dig i din forberedelse.
Ofte skal du som en del af din forberedelse til undervisningen læse meget litteratur, og det kan være svært at nå det hele. Især fordi det ikke altid er nok bare at læse teksterne igennem. Derfor har du brug for en læsestrategi.
Hvordan laver du en god læsestrategi? | |
Orienter dig i emnet |
|
Find den rette læseteknik |
|
Hvis du tager noter før undervisningen og mens du læser teksterne, får du: |
|
Overvej, hvad der er vigtigst at prioritere i din forberedelse: |
Det handler om at lave en god og realistisk læreproces for dig selv. |
Din læreproces foregår ikke kun under, men også efter undervisningen. Derfor får du her nogle forslag til, hvordan du kan få mest muligt ud af de dele af processen.
Udover at møde velforberedt op, er det også vigtigt for din læring, at du deltager aktivt i undervisningen.
Hvordan kan du deltage aktivt? | |
Lyt og engager dig | Luk computeren (eller som minimum sociale medier), og prøv at engagere dig i emnet, der gennemgås, ved at lytte aktivt og deltage i læringsaktiviteter. |
Tag noter undervejs | Ved at tage noter aktiverer du flere dele af hjernen, så det bliver lettere at bearbejde informationerne. Skriv også gerne spørgsmål til emnet ned undervejs. Læs mere om at tage noter til undervisningen. |
Gå i dialog | Med udgangspunkt i det, du ikke forstod i din forberedelse, og de spørgsmål, du har skrevet i undervisningen, bør du gå i dialog med dine medstuderende og underviser enten undervejs eller efter undervisningen |
For at huske indholdet fra undervisningen bedst muligt, kan du bearbejde det, du har lært på forskellige vis. Denne efterbearbejdning fungerer ligeledes som en del af din forberedelse til næste undervisning, hvor der bliver bygget videre på et emne eller på din viden.
Hvordan kan du efterbearbejde, hvad du har lært? | |
Opsummér for dig selv | Afsæt 5 minutter til at opsummere, hvad du lært, og spørge dig selv, om du faktisk forstod det, der blev gennemgået: Er der noget, der stadig er uklart? |
Opsummér i studiegruppen | Tal med din studiegruppe om de spørgsmål, du måske har, og om det, der måske stadig er uklart. I kan også opsummere undervisningens hovedpointer for at få hinandens forskellige perspektiver på emnet eller opdage eventuelle misforståelser. |
Arbejd videre med emnet | Efter undervisningen kan du bruge lidt tid på at arbejde videre med emnet eller de dele af emnet, du synes var særligt interessante eller ikke helt forstod. Du kan eksempelvis søge Youtube-videoer om emnet eller bruge opslagsværker for at få et andet perspektiv på emnet. |
Her får du en teknik, der hjælper dig til at forholde dig aktivt til det faglige stof både før, under og efter undervisningen.
Har du svært ved at lægge mobilen og de sociale medier fra dig under dit studiearbejde?
Mange studerende har glæde af at have en læseplads. Se hvilke faciliteter AU Library / Det Kgl. Bibliotek kan tilbyde dig som studerende. Forhør dig også om mulighederne for at få en læseplads på dit institut.