Aarhus Universitets segl

GAI og chatbots

Hvad er GAI?

Udviklingen inden for kunstig intelligens er gået stærkt inden for de seneste år – særligt når det gælder udviklingen af applikationer baseret på store sprogmodeller (Large Language Models), der muliggør Generative Artificial Intelligence (GAI).  

GAI-teknologierne, som fx chatbots, er kendetegnet ved, at de er i stand til at generere tekst, billeder, syntetiske data, kode eller andre medier ved hjælp af generative modeller via et brugervenligt interface. Fx kan GAI-teknologierne skrive ny tekst, som svar på de spørgsmål (prompts), som du stiller, og de kan også redigere og omskrive eksisterende tekst. GAI er i stand til dette, fordi den har "lært" sig mønstre og strukturer fra eksisterende eksempler på tekst og derudfra kan generere nye sammenhængende tekster.

Hvordan kan GAI bruges?

GAI kan være en værdifuld teknologi i dit studiearbejde, hvis du anvender teknologien bevidst, reflekteret og med en kritisk tilgang. Teknologierne kan fx være en støtte i din arbejdsproces til at generere idéer, give kreative inputs og forbedre dine tekster.

Individuelt arbejde

Feedback på egen tekst  Du kan give chatbots et tekststykke, for eksempel fra en redegørelse eller analyse, og bede den om at give feedback på fx grammatik, sammenhæng, klarhed. På den måde kan du bruge den til at forbedre dine skrivefærdigheder.
Få alternative formuleringer Du kan få chatbots til at give forslag til variationer af tekstens titel, overskrifter eller til at vinkle problemformuleringen på nye måder.
Komme i gang med at skrive Chatbots kan hjælpe dig med at komme i gang med at skrive ved at give dig de første forslag til sætninger eller tekststykker, som du så kan arbejde videre med. Det kan være en god start, hvis du oplever skriveblokering.
At forstå et emne bedre Chatbots kan være et godt redskab til hurtigt at få et overblik over et komplekst emne, teori eller begreb, inden du selv undersøger det nærmere og i dybden. Men vær opmærksom på at informationen ikke nødvendigvis er korrekt.
En hjælp i læseprocessen Hvis du skal læse komplekse primærtekster, kan du indlede din læsning med at få en basal forståelse til emnet via chatbots, ligesom du kan søge på internettet. Det kan gøre det nemmere at forholde sig til teksten og vide, hvad du skal tage med fra den og hvordan du kan gribe teksten an. Se mere om læsestrategier
Brug chatbots som et aktuelt emne Chatbots er et aktuelt emne og kan eventuelt være relevant at inddrage som emne i en opgave eller diskutere ud fra fagets teorier. Interessante perspektiver kunne eksempelvis være juridisk, filosofisk, etisk, pædagogisk eller andet.  
Find videnshuller Bed chatbotten om at forklare et fagligt emne og vurdér om du eller chatbotten mangler viden om emnet. Måske siger chatbotten noget forkert eller måske belyser den det på et andet perspektiv end du først havde overvejet selv.
Start din søgning Du kan få første indblik i et emne via chatbots og lade dig inspirere til konkrete søgeord, der kan lede dig videre i din litteratursøgning. 
Programmeringsopgaver GAI kan generere kodeeksempler eller endda hele funktioner baseret på naturlige sprogbeskrivelser eller specifikke krav. Autofuldførelsesværktøjer kan forudsige og foreslå kodeeksempler, hvilket gør det hurtigere at skrive kode og kodegennemgangsværktøjer kan analysere kode for potentielle fejl og sårbarheder. Endelig kan GAI hjælpe med at generere og opdatere dokumentation ved at analysere kode og identificere relevant information.  
Dataanalyse GAI kan analysere historiske data for at forudsige potentielle problemer, estimere projektdeadlines og optimere ressourceallokering. 
Fremstilling af figurer Unified Modeling Language diagrammer (UML) kan udarbejdes af GAI vha. beskrivelsessprog og mere generelle illustrationer (billeder) kan genereres af af “AI image generators”. 

I studiegruppen

Diskutér

Diskutér hvordan I kan bruge chatbots på en ansvarlig måde og som en støttende ressource i jeres studiearbejde uden at risikere at komme til at snyde. Lad jer inspirere af hinanden og spørg eventuelt jeres underviser, hvis I er i tvivl.

Mythbuster Be- eller afkræft chatbottens svar. Stil chatbotten en række faglige spørgsmål og vær kritisk på den besvarelser. Be- eller afkræft chatbottens svar ud fra jeres videnskabelige kilder.
Turing-testen

Turing-testen er en test til at afgøre, om en maskine udviser intelligens på et menneskeligt niveau. 

Definér en række faglige spørgsmål, som I forestiller jer kunne blive brugt til eksamen. Fordel spørgsmålene mellem jer. Besvar selv spørgsmålet og stil herefter chatbotten om samme spørgsmål. Skiftes til at læse egne og chatbottens svar op for hinanden og få de andre til at gætte om det er jeres eller chatbottens svar.  

Aktuelt emne

Chatbots er et aktuelt emne og kan eventuelt være relevant at inddrage som emne i en opgave eller diskutere ud fra fagets teorier. Interessante perspektiver kunne eksempelvis være juridisk, filosofisk, etisk, pædagogisk eller andet.

Hvordan bruger andre studerende GAI?

"Jeg har brugt botten til at finde en kondensering af John Deweys dannelsesbegreb, da jeg ikke kunne overskue de massive søgeresultater der dukkede op på Google. Så jeg brugte Chat GPT til at finde 'bouillonterningen' og så kunne jeg nemt søge videre på de enkelte 'buzz words' på Google."

 - Kandidatstuderende på IT-didaktisk design (2. semester)

"Jeg har brugt chatbot til afklaring af begreber og teoretikere og til at opstille en diskussion mellem de to teorier jeg brugte i mine opgaver, for at se om jeg var på rette spor i min egen diskussion. Den bekræftende mig i, at min forståelse af teorierne og deres forskelle og ligheder var legitim, men den gav mig ikke et fyldestgørende svar. Så jeg har brugt den til at udvikle min faglige forståelse under skrivningen af opgaven."

 - Bachelorstuderende på Uddannelsesvidenskab (6. semester)

"Jeg har brugt ChatGPT til at genbesøge og få et overblik over Max Weber og hans teorier i stedet for at hive den tunge tekst frem igen. Her var resultaterne af svingende kvalitet. Generelt i forhold til teorier, kan GPT pege en i den rigtige retning, lidt ala google scholar, men jeg har også oplevet at den har taget fejl."

- Kandidatstuderende på Arts (2. semester)

"Jeg har brugt GitHub Copilot til kodegenerering i forskellige programmeringssprog. Primært bruger jeg den til at generere kode til simple opgaver og ting, jeg har programmeret før. Den hjælper mig også med kodeforbedring, og med at løse fejlkoder. Dette værktøj har sparret mig tid og gør min programmeringsproces mere strømlinet."

 - Bachelorstuderende på Computerteknologi (4. semester)

Etiske og miljømæssige aspekter ved brug af GAI

Når du bruger generativ AI i dine studier, er det vigtigt at være opmærksom på både etiske og miljømæssige udfordringer. AI-teknologier kan påvirke samfundet på flere måder, herunder privatliv, ansvarlighed og miljøpåvirkning. Denne liste giver dig et overblik over de væsentligste opmærksomhedspunkter, som du kan overveje, når du integrerer med AI i din hverdag:

Miljøpåvirkning

Der er flere miljømæssige konsekvenser, der stammer fra de store mængder energi og ressourcer, der kræves til at træne og køre AI-modeller. Overvej derfor, om det er nødvendigt at bruge GAI og brug rigtige søgemaskiner, hvis det er muligt.

Bias og diskrimination

Generative AI-systemer kan utilsigtet videreføre bias, som er til stede i deres træningsdata, hvilket kan resultere i diskriminerende resultater. Bias er umiddelbart ikke synligt, men er indlejret i svar og beslutninger.

Ansvarlighed og gennemsigtighed

Generativ AI er ofte en "black box", hvilket gør det svært at forstå dens beslutningsprocesser, særligt i kritiske områder som medicinske diagnoser, og administrative beslutninger, hvor AI-anbefalinger kan have alvorlige følger.

Manipulation og misinformation

AI kan bruges til at skabe og sprede falsk information som deepfakes eller algoritmisk genererede falske nyheder. Dette kan påvirke den offentlige mening og samfundsdebatten.

Eksploatering og magtkoncentration

Store teknologivirksomheder dominerer AI-udviklingen, hvilket kan have stor effekt på markedet, hæmme konkurrence og reducere innovation i det bredere AI-landskab.

Spam-flooding

Generativ AI kan skabe enorme mængder indholder, og dermed også spam, hvilket kan belaste digitale platforme og skade informationskvaliteten.

Privatliv og overvågning

AI's evne til at analysere store mængder data skaber risiko for krænkelse af privatlivet og uautoriseret overvågning, især på sociale medier.

Ovenstående liste er udarbejdet med inspiration fra kursus TeachGenAI, som studerende har adgang til via Brightspace.

  

Mere miljørigtig brug af GAI

Brug GAI med omtanke

Overvej, om brugen af GAI er nødvendig for en opgave eller projekt. Undgå unødvendig brug og vær bevidst om, hvornår du virkelig har brug for AI-værktøjer eller om din forespørgsel kan erstattes med en søgemaskine.

Lav gode prompts Når du bruger GAI, så forsøg at være præcis og målrettet i dine forespørgsler for at undgå unødvendige gentagelser og spild af ressourcer. Du kan træne dine prompting-færdigheder i kurset TeachGenAI.
Del med gruppen Hvis du arbejder i grupper, så prøv at dele AI-brugen, hvor det er muligt. I stedet for at flere studerende laver de samme forespørgsler, kan én person bruge AI og dele resultaterne med resten af gruppen.

Online kursus i brugen af GenAI

Du kan tage kurset "Learn GenAI" og forbedre din brug af generativ AI, såsom ChatGPT. Kurset er velegnet til både nybegyndere og øvede, og giver dig konkrete øvelser og teknikker til at træne dine promting-færdigheder og bruge generativ AI ansvarligt.

GAI og eksamen

Fra og med efterårssemestret 2024 er det tilladt at bruge generativ AI (GAI) til alle eksamener på AU, medmindre det fremgår eksplicit i studieordningen eller kursusbeskrivelsen, at det ikke er tilladt. De nye regler er blevet implementeret i de enkelte studieordningerne og kursusbeskrivelser, så det kan være en fordel at orientere sig i kursuskataloget, hvad der gælder for dit kursus.

Værd at vide om GAI og eksamen

I forbindelse med brug af GAI er det yderst væsentligt at orientere sig grundigt i studieordningen og kursusbeskrivelsens uddybning af eksamensaktiviteterne samt ikke mindst i AU’s retningslinjer for GAI. 

Reglerne for anvendelse af GAI i eksamen kan ændre sig. Det er derfor essentielt at holde dig løbende opdateret her: 

Ved brug af GAI i eksamen, skal du være opmærksom på følgende: 

  1. Du skal følge almindelig god akademisk praksis i forhold til transparens, kreditering og deklaration. 
  2. Du skal tydeligt angive, hvordan du har brugt værktøjet. Det gøres i en deklaration, som vedlægges opgaven. Se vejledning på Studerende.au.dk/gai 
  3. Du skal forholde dig kritisk til de svar, du får fra GAI – på samme måde, som du gør med videnskabelige artikler og kilder. 
  4. Det er vigtigt at evaluere og vurdere teksterne og søge efter de primære litteraturkilder, der er grundlaget for GAI-svaret. GAI kan producere tekst, der virker overbevisende, men som også kan være forkert eller baseret på forudindtagede synspunkter. 
  5. Del ikke tekster eller data med fortroligt, personligt, ikke-anonymiseret indhold, eller materiale der er belagt med ophavsret med en GAI-teknologi. 
  6. Husk at enhver anvendelse af tekster, som er udarbejdet af andre, skal angives som citat. Vær opmærksom på, hvordan god citationspraksis er for brugen af GAI på AU Librarys anbefalinger til at undgå plagiering 
  7. Er du i tvivl om reglerne, så tal med din vejleder eller kursusansvarlige.