Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Brightspace FAQ

Ofte stillede spørgsmål - Brightspace

Her kan du finde svar på de spørgsmål som mange andre også har stillet. 

Hvorfor står min mail ikke med @post.au.dk i Brightspace?

Det er desværre ikke muligt at ændre e-mailadresser i Brightspace, da Brightspace udstiller e-mailadressen fra andre systemer.

Af juridiske hensyn har AU valgt at systemer, hvor der kun kan angives 1 mailadresse, som i Brightspace, er medarbejdermailadressen primær og studentermailadressen sekundær.

Det betyder at, når en studerende har et ansættelsesforhold med AU vises medarbejdere e-mailadressen i Brightspace.
Det samme gælder, hvis studerende er oprettet i Pure, for at kunne blive tilknyttet og krediteret forskningsprojekter.

For hjælp til medarbejderemail, kontakt venligst det lokale IT Helpdesk: http://www.au.dk/fakulteterinstituttermv/adm/auit/

Hvorfor står jeg med privat eller firma e-mail i Brightspace?

Det er desværre ikke muligt at ændre e-mailadresser i Brightspace, da Brightspace blot udstiller e-mailadressen fra andre systemer, så det vil være i disse systemer hvor e-mailadressen skal ændres.
 
Visning af private eller ikke-AU firma e-mailadresser sker når der ved ansættelsen bliver skrevet en e-mailadresse i "Visningsmail" i AUs medarbejdersystemer. 
 
Det vil være i dette system en evt. rettelse skal ske, eller evt. fjernelse af "Visningsmail" hvis der er bevilget en medarbejder e-mailadresse, eller hvis der ønskes at brug 
en studerende e-mailadresse (@post.au.dk). 

Kontakt lokale HR kontaktperson eller Medarbejderstamkortredaktør for ændring af "Visningsmail".

Hvorfor kan jeg ikke se et fag i Brightspace?

 

Der kan være flere årsager til at du ikke kan se eller mangler et kursus i Brightspace.

Dit fag er ikke åbnet endnu

Alle fag i Brightspace åbner 14 dage inden semesterstart. Din underviser kan åbne faget før det, men vent altid til 14 dage før semesterstart, før du efterlyser dit fag. 

Du er ikke tilmeldt faget i STADS eller PLAN

Brightspace henter data fra to andre systemer der hedder STADS og PLAN, hvis du ikke er tilmeldt i disse systemer, bliver du heller ikke tilmeldt i Brightspace. Brightspace supporten kan ikke tilmelde dig dit fag. Du skal i stedet kontakte din studieadministration som kan tilmelde dig dine fag. Du finder kontaktinformationer på din studieadministration i kolonnen til højre.

Hvad gør jeg hvis jeg er tilmeldt et forkert fag?

Kontakt din studieadministration der vil hjælpe dig med at få fjernet de fag du ikke skal deltage i. 

Du kan finde kontaktinformationer til højre. 

Der er nogle filer jeg ikke kan se i Brightspace, det er som om Brightspace fryser?

Denne fejl kan du genkende ved at når du prøver at se en fil i Brightspace, får du en grå firkant der fylder det meste af Brightspace, hvorefter Brightspace (i nogle tilfælde) fryser. 

Denne problematik skyldes ofte at man benytter browseren Safari. Dette er nu en kendt fejl som er blevet indberettet til udviklerne af Brightspace som arbejder på at få løst hurtigst mulig. Der er desværre ikke en tidshorisont for hvornår fejlen vil blive løst. I mellemtiden anbefaler vi at benytte en af de tre andre browsere som Brightspace understøtter, Microsoft Edge, Mozilla Firefox eller Google Chrome.

Brug for hjælp?

Kontakt IT Support

Har du spørgsmål til, hvordan du logger ind på Brightspace, kontakt venligst din lokale IT-support.   

 

Kontakt Studieadministration

Har du problemer med at finde dine kurser i Brightspace, kontakt venligst din lokale studieadministration:

Arts

BSS (Kontakt IT support) 

Health

Nat/Tech

 

Tidsplan for overgangen

Tidsplan for overgangen

August 2021: Alle studerende får adgang til deres kurser i Brightspace ca. 14 dage før kursusstart

Semesterstart 2021: Brightspace tages i brug på hele AU

31. oktober 2021: Blackboard lukker ned og alt materiale skal være downloadet.