Vejledning kan være en stor hjælp til at få en god arbejdsproces, der fører til et godt slutresultat - især når du skriver større opgaver, eksempelvis bacheloropgave eller speciale.
Du kan selv gøre meget for at fremme et godt vejledningsforløb, blandt andet ved at forberede dig, kommunikere tydeligt og sørge for, at vejledningen tager afsæt i dit konkrete arbejde. Hvis du har nogle specifikke ønsker til vejledningen, så sørg for at fortælle det tydeligt til din vejleder, så I sammen kan skabe den mest brugbare vejledning for dig.
Italesæt også din tvivl og usikkerheder overfor din vejleder. Husk på, at formålet med vejledning er at hjælpe dig på de områder, hvor du er usikker og har brug for hjælp. Selvom det kan virke grænseoverskridende, får de fleste mest ud af vejledningen, når de viser deres ufærdige idéer og produkter.
Sørg for at kende kravene til den opgave, du skal skrive. Læs studieordningen og stil gerne spørgsmål til din underviser eller vejleder, hvis du er i tvivl om, hvordan studieordningen skal tolkes. Du kan desuden orientere dig i relevante tekster om opgaveskrivning, hvis du er usikker på specifikke dele af opgaven eller arbejdsprocessen.
Supplér din vejledning efter behov med nogle af de mange tilbud, der findes:
Læs mere om informationssøgning på siden om litteratursøgning her.
Der findes mange forskellige former for vejledning, men fælles for dem er, at de er en professionel samtale om et fagligt indhold, som tilbydes med henblik på at hjælpe dig med at planlægge og gennemføre et projekt eller en opgave.
Det er forskelligt, hvilken type vejledning, der bliver tilbudt på de enkelte studier og i de respektive fag. Undersøg derfor gerne, hvilken type vejledning, der tilbydes og evt. forventes, at du deltager i. Nogle af de mest almindelige og grundlæggende vejledningstyper er individuel vejledning, gruppevejledning og kollektiv vejledning.
Få styr på definitionen af disse vejledningstyper herunder:
Vejledningstype | Definition |
---|---|
Individuel vejledning | I den individuelle vejledning mødes du alene med den vejleder, som du enten har fået tildelt eller selv har lavet en aftale med. Ofte vil det være dit ansvar at tage kontakt til vejleder, få aftalt møderne og kommunikere tydeligt, hvad du har brug for i vejledningen. Du bærer således selv et stort ansvar for at få vejledningen organiseret. |
Gruppevejledning | Går I til eksamen i grupper, vil vejledningen typisk være gruppevejledning. Gruppevejledningen minder om den individuelle vejledning i den måde, som den organiseres, men forskellen er, at I er flere studerende som samarbejder om at udarbejde opgaven/projektet og derfor også flere, som deltager i vejledningen. |
Kollektiv vejledning | Den kollektive vejledning tager udgangspunkt i en gruppe studerende, som skriver på hver sin individuelle opgave men får vejledning samtidig. Fokus er derfor på faglig sparring og den læring, der kan ligge i at få indblik i andres opgaver, omend de kan være meget forskellige fra din egen både emnemæssigt og metodisk. Vejledningen kan både organiseres i større og mindre grupper. Nogle gange tilbydes individuel vejledning som et supplement til kollektiv vejledning. |
Tydelig kommunikation mellem dig og din vejleder er et centralt element i at skabe en god vejledning, der kan hjælpe dig til sikker proces og et godt slutresultat. Sørg for at kommunikere tydeligt, hvis der er noget, du særligt ønsker dig af vejlederen, så vejlederen ikke skal agere tankelæser.
Få også gerne forventningsafstemt med vejleder, så du ved, hvad du kan forvente af din vejleder i vejledningsforløbet. Vejledere er meget forskellige og for at kunne bruge din vejleder optimalt, har du brug for at vide, hvordan vejlederen ønsker at vejlede.
Første gange du mødes med din vejleder, bør I tale rammerne for vejledningsforløbet igennem, da det giver et fælles udgangspunkt for vejledningen.
Du kan fx drøfte følgende med din vejleder:
Herunder finder du gode råd til, hvad du kan foretage dig før, under og efter vejledningen.
Før vejledning |
---|
Forbered dig Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad du vil drøfte i vejledningen, og hvad du ønsker at få ud at mødet. Kommunikér det også gerne tydeligt til din vejleder, så I er enige om mødets indhold og formål. Du kan fx:
|
Under vejledning |
---|
Tag ejerskab over vejledningen
|
Efter vejledning |
---|
Reflektér over udbyttet og tænk frem
Hvis vejleder har givet dig feedback og forslag, som du skal have indarbejdet, kan du lave en to-do-liste over dem. |
Gruppevejledningen minder ofte om den individuelle vejledning i den måde, som den organiseres på. Læs derfor også gerne om den individuelle vejledning ovenfor og få inspiration til, hvad I kan foretage jer før, under og efter vejledningen, samt hvordan I undgår en række typiske vildfarelser i vejledningsprocessen.
Forskellen på individuel vejledning og gruppevejledning er dog, at I er flere om at udarbejde en opgave, og derfor også flere som deltager i vejledningen. Det er derfor vigtigt, at I samarbejder om at få det bedst mulige udbytte af vejledningen.
For at få et godt udbytte af jeres vejledning kan I fx sørge for:
Udnyt gerne, at I er flere som samarbejder om at få det bedste ud af vejledningen. I kan fx uddelegere specifikke roller under vejledningen. Et gruppemedlem kan være den primære notetager, imens en anden holder øje med tiden, og at I når det, I gerne vil. Det er dog samtidig vigtigt, at alle gruppemedlemmer deltager aktivt i samtalen med vejleder. Læs mere om det gode samarbejde og det at skrive eksamensopgaver med andre her.
I den kollektive vejledning får du erfaring med at præsentere og diskutere faglige spørgsmål i grupper. Du får indblik i hvilke emner, tilgange og metoder andre studerende benytter, og fordelen er, at I kan lære af hinandens erfaringer og proces.
Kollektiv vejledning foregår typisk i et vejledningsforløb, hvor du i løbet af semesteret mødes flere gange med en vejledningsgruppe. Vejleder vil ofte koordinere møderne og fastsætte et bestemt fokus for det enkelte vejledningsmøde.
Der kan være en forventning om, at du forbereder noget materiale, som din vejleder angiver, fx et udkast til en specifik del af din opgave. Da den indbyrdes feedback mellem studerende er en stor del af kollektiv vejledning, vil du derfor også skulle læse dine medstuderendes materiale og give feedback. Læs mere om at give og modtage feedback her.
Nogle studerende oplever, at der er et mindre fokus på deres individuelle projekt i kollektiv vejledning, men der tilbydes til gengæld mere vejledningstid, hvor vejleder er tilstede. Indblikket i andres opgaver og sparringen med andre studerende under vejleders tilstedeværelse kan således være med til at kvalificere din egen proces og opgave.
Få overblik over flere fordele og udfordringer ved kollektiv vejledning her:
Fordelene kan være... | Udfordringerne kan være... |
---|---|
at du får feedback fra flere | at dive kvalificeret feedback, som er brugbar for andre studerende |
at du træner videnskabelig argumentation og professionel dialog | at det kan virke utrygt at skulle fremvise ufærdige tekster for andre studerende |
at du kan føle dig mindre alene med dit projekt, fordi du har andre studerende at sparre med og støtte dig til | at du får mindre tid med vejleder på tomandshånd, hvor fokus kun er på dit projekt |
at du lærer hurtigere at genkende og anvende fagets kriterier, når du læser andres tekster og skal give feedback | at du føler, at det tager for meget tid væk fra dit eget projekt, når du skal bruge tid på andres tekster og faglige problemstillinger |
at du kommer hurtigere i gang med at skrive, fordi du ofte vil skulle producere tekst som grundlag for vejledningen | at skulle hjælpe medstuderende i stedet for kun at fokusere på eget produkt |
Ovenstående tabel er udarbejdet med inspiration fra “God vejledning af specialer, bacheloropgaver og projekter” af Lotte Reinecker, G. Wichmann-Hansen & P. S. Jørgensen, Samfundslitteratur, 2019.
Få mest muligt ud af den kollektive vejledning ved at følge nedenstående tips:
Forbered dig |
---|
Du og dine medstuderendes forberedte arbejde vil ofte danne grundlag for vejledningen, og det er derfor vigtigt, at du forbereder dig, for at I alle får et godt udbytte af vejledningen. Gennemlæsning og feedback af din medstuderendes materiale kan virke tidskrævende og unødvendigt for din egen opgave. Det har dog stor værdi for din egen proces at få indblik i andres faglighed og metodetilgang og få andres feedback på din opgave. |
Deltag aktivt og meld dig ind i fællesskabet |
---|
Kollektiv vejledning er bundet op på samtale, diskussion og feedback i gruppen, og det er derfor vigtigt, at du deltager aktivt og bidrager til fællesskabet. Hvis du og dine medstuderende tager medansvar for vejledningen, kan I sammen med vejleder skabe den vejledning, som giver mening for jer. Har du ikke haft tid til at forberede dig, eller er du gået i stå og kommet bagud i forhold til de andres opgaveproces, kan det stadig være gavnligt for både dig og dine medstuderende, at du møder op og deltager i faglige samtaler og diskussioner. Du kan også bruge din gruppe til at få råd og andres blik på, hvordan du kommer videre. |
Fokusér på faglig sparring og ikke endegyldige svar |
---|
Se vejledningsrummet som et sted, hvor du og dine medstuderende har mulighed for at sparre, vende idéer og få faglige inputs. En af fordelene ved den kollektive vejledning er netop, at I kan få indblik i hinandens forskellige tilgange og erfare, at der sjældent er et endegyldigt svar. Fremvis derfor gerne udkast og ufærdige idéer, og vær ikke bange for at vise din usikkerhed. Er du i tvivl om noget, er det vigtigt at italesætte det. Der vil ofte sidde andre i gruppen, som er i tvivl om det samme som dig. |
Kom i gang tidligt |
---|
En del studerende udskyder at opsøge vejledning – man kan jo altid lige læse en tekst mere eller have tænkt lidt mere over det. Denne strategi er dog uholdbar, da det ofte er i starten af opgaveprocessen, at du har allermest brug for vejledning. Sørg for at få vejledning tidligt i forløbet, så du sammen med din vejleder kan tilrettelægge arbejdsprocessen og opgavens opbygning. |
Forbered dig |
---|
Lige meget hvilken type vejledning, som du deltager i, er det vigtigt, at du forbereder dig. Jo bedre du har forberedt dig, des bedre udbytte vil du ofte få. I din forberedelse bør du altid overveje, hvad du ønsker at få ud af vejledningsmødet. Du kan fx overveje, hvad der skal til, for at du kan komme videre i processen, og hvad du er særligt usikker på. |
Lad din tekst være grundlag for vejledningen |
---|
Send noget tekst forud for hvert vejledningsmøde. Det kan fx være et udkast til et afsnit i din opgave. På denne måde kan vejledningen tage udgangspunkt i noget konkret, og du sikrer dig, at opgaveskrivningen skrider fremad, og at det, der tales om, kommer ned på papiret. |
Præsenter din tekst og få fokuseret vejledning |
---|
Fremhæv gerne overfor din den, som skal give dig feedback, hvordan du selv opfatter teksten. Det gør det muligt at give mere fokuseret og konkret feedback, og på den måde sikrer du, at du får brugbar vejledning. Fremhæv fx om teksten er et udkast eller næsten færdig, samt hvor i opgaven teksten hører hjemme. |
Håndtér dine udfordringer |
---|
Anerkend dine typiske udfordringer og få hjælp til at håndtere dem i din vejledning. Har du eksempelvis en tendens til at komme for sent i gang, vil det muligvis være nyttigt at få hjælp til at strukturere opgaveprocessen. Måske er din udfordring, at du har svært ved at underbygge dine påstande med akademisk argumentation, og du kan derfor bede om et særligt fokus på det, når du får feedback på dine tekster. |
Bed om hjælp |
---|
Bed om hjælp, når det er svært, når du er kørt fast, når der er noget, du ikke forstår, eller når du ikke kan komme videre med din opgave. Vejledning er til, for at du kan få den hjælp, som du har behov for. |
Vildfarelse | Hvad kan du gøre? |
---|---|
Du er solidarisk med vejleder Du vil ikke forstyrre din vejleder og tager for meget hensyn til, at han/hun har travlt. | Gør krav på din vejledning Mange vejledere har travlt, men du har ret til vejledning, og du bør derfor gøre krav på den. Vil du gerne imødekomme din travle vejleder, kan du foreslå, at I planlægger jeres møder i god tid. |
Du performer for din vejleder Du tør ikke vise din tvivl og usikkerhed, hvilket resulterer i, at du kommer til at performe for din vejleder. Du er fx bange for at vise udkast og ufærdige tekster. Vejledningen kan komme til at føles som en eksamenssituation, hvor du føler, at du skal vise, hvad du kan og ved. Årsagen kan være, at du allerede nu tænker på, at din vejleder også er din bedømmer til eksamen. | Vis din usikkerhed Hvis du performer for din vejleder, giver du ikke vedkommende mulighed for at tage udgangspunkt i dine problemer og dermed give dig den bedst mulige vejledning. Husk på, at hvis man skulle kunne det hele på forhånd, ville tilbuddet om vejledning være meningsløst. Sørg derfor for at vise din usikkerhed, og bed også gerne om feedback på udkast og ufærdige tekster. Husk desuden på, at der også kommer en ekstern censor på din bedømmelse. |
Du udskyder din vejledning Mange studerende udskyder sin vejledning og gemmer den til sent i opgaveforløbet. Ofte er tanken bag, at man jo altid kan læse en tekst mere, have tænkt lidt mere eller have forberedt sig lidt bedre. | Kom tidligt i gang med vejledning Det er ofte i starten af opgaveprocessen, at du har allermest brug for vejledning, og det kan derfor være nyttigt at komme tidligt i gang. Du kan eksempelvis allerede få vejledning på dine indledende idéer, så du i samarbejde med vejleder får valgt den bedste. Det er vigtigt, at du kommer godt fra start, eksempelvis ved tidligt at formulere din problemformulering og ved at tilrettelægge opgavens opbygning. Selvom du måske føler, at du ikke har nok materiale, og at din problemformulering halter, er det vigtigt, at du lader din vejleder se, hvad du har, så vejlederen kan hjælpe dig i gang. |
Du tager ikke ansvar og får ikke løst problemer Der er noget i din vejledning, som ikke fungerer for dig. Det kan være at du og din vejleder misforstår hinanden, og du ikke føler, at du får brugbar råd og feedback i vejledningen. | Anerkend problemer og forsøg at løse dem Italesæt problemerne over for din vejleder. Vejledningen er et samarbejde, og det derfor også vigtigt, at I samarbejder om at løse problemerne, hvis de opstår. I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at skifte vejleder. Tal da med din studievejleder om det. |
Læs mere om, hvordan du bedst bruger din vejleder i denne tekst fra Pædagogisk Center Samfundsvidenskab, Københavns Universitet.
Siden er udarbejdet af Martina Greve Jensen.