Mundtlige oplæg giver mulighed for at gå dybere ned i et fagligt emne end normalt på dit studie. At holde oplæg er en mulighed for at øve dig i at formidle din viden inden for et område til ligesindede. For mange kræver det dog træning at blive gode til at holde oplæg.
Du kan forberede dit mundtlige oplæg gennem de 5 trin, som du ser nedenfor. Ved at følge disse trin sikrer du dig, at du kommer hele vejen rundt om dit oplæg og er forberedt, ikke bare på det faglige emne, men også i forhold til din præsentation.
Mundtlige oplæg i forbindelse med undervisningen er ofte begrænset til et bestemt emne, men som du selv må bestemme vinklen på. Du kan ofte ikke nøjes med at referere noget, fx en tekst. Du forventes næsten altid at arbejde selvstændigt med stoffet. Det handler med andre ord om at finde en problemstilling i stoffet, som du finder interessant, og som er værd at holde oplæg om.
At have en problemstilling giver dig en vinkel på emnet. Det er vinklen, der bestemmer, hvad du skal have med i oplægget, og hvad du skal skære fra. Du kan umuligt få "det hele med" i en forholdsvis kort mundtlig præsentation.
Du kan finde en vinkel i stoffet ved at: |
---|
|
Spørg din underviser, hvis du er i tvivl om, hvad der forventes.
Når du har fundet og udvalgt dit stof, skal det struktureres. Du kan med fordel lave en disposition ud fra den rækkefølge, som det giver mest mening for din lytter at få stoffet præsenteret i. Du kan eksempelvis:
Her er et forslag til en disposition for faglig formidling, som kan bruges til både korte og længere fremlæggelser.
Disposition | Udførelse | Eksempel |
---|---|---|
Indledning | Hvad vil du tale om og hvordan? Præsenterer kort, hvad du vil tale om, og hvordan du vil gøre det. | "Jeg vil tale om teksten ”Børns brug af medier”. Først vil jeg kort præsentere teksten, og så vil jeg fokusere på tekstens hovedpointe om, at et øget medieforbrug er skadeligt for børn. Jeg vil gennemgå tekstens begrundelser for påstanden og derefter diskutere..." |
Emneoversigt | Giv en kort oversigt over emnet. En kort oversigt over emnet kan fx være et kort resume af en tekst og evt. oplysninger om baggrunden for det, du skal tale om. Denne del skal som oftest ikke fylde for meget, så bliver den mundtlige præsentation for refererende. | “Børns medieforbrug dækker hovedsageligt over…” |
Påstand | Hvad er tekstens/teoriens/modellens påstand? Fremlæg de centrale pointer, som behandles. | ”Den centrale pointe i teksten er, at et øget medieforbrug er skadeligt for børn.” |
Begrundelser | Hvad støtter påstanden? Hvorfor skal vi tro på den påstand? Hvad støtter påstanden? Gennemgå gerne et eller flere eksempler på det, der tales om. | ”Ifølge teksten viser flere undersøgelser, at et øget medieforbrug er skadeligt for børn. En af dem viser fx, at ...” |
Potentielle indvendinger | Hvad svækker påstanden? Hvad kan svække påstanden? Er der nogle mulige problemer med metoden, nogle data der peger i en anden retning? Er der noget, der kan fortolkes anderledes? | ”Men selvom meget taler for, at forfatteren har ret i sin hovedpointe, så er der også nogle metodiske/praktiske/etiske/faglige problemer ved undersøgelsen som fx ...” |
Afslutning | Opsummer og giv din egen, faglige vurdering. Her kan du opsummere ovenstående struktur efterfulgt af din egen, faglige vurdering. | ”Forfatteren mener altså at ... Begrundelserne herfor er... Indvendingerne mod synspunktet er... På den baggrund mener jeg, at man kan sige at ...” |
Du kan også hente og printe dispositionen her:
Når du har en rækkefølge, du vil fremlægge stoffet i, skal du formulere stoffet. Tænk over, at du skal kunne sige det højt på en naturlig måde og ikke ender med at læse det op fra papiret.
Det kan derfor være en god idé at "tale" dine formuleringer frem og så skrive dem ned bagefter. Start evt. med at optage dig selv, eller læs det op, som du skriver det, så du er sikker på, at du får det skrevet i talesprog.
Når du vælger din sproglige stil, er det en god idé at overveje og tilpasse den efter følgende tre forhold:
Tilpas dit sprog til: |
---|
Formålet med fremlæggelsenFormålet er ikke altid at bedømme dig på din faglige viden, men kan være at skabe diskussion på holdet, at få sat nogle konkrete eksempler på en teori, eller noget helt andet. |
Tilhørernes forudsætningerSkab relevans for tilhørerne, og giv nødvendig baggrundsviden og definitioner. Det, der bliver sagt, skal være relevant for modtageren. Man kan fx sætte emnet, man taler om, ind i en større faglig sammenhæng, stille centrale spørgsmål til stoffet og forsøge at formidle særligt svære dele af emnet. Husk at dine medstuderende ikke har forberedt et oplæg om emnet og derfor kan have brug for baggrundsviden og definitioner på ord og begreber. Hvad du ikke selv vidste, før du lavede oplægget, kan du heller ikke regne med, at andre ved. |
Hensynet til videnskabelighedUdtryk dig klart, og gør dine pointer gennemskuelige. Hvordan tager man hensyn til noget så abstrakt som ”videnskabelighed” i et oplæg? Det kan man gøre på flere meget konkrete måder. Et af kravene til videnskabelighed er klarhed: Det er vigtigt, at du udtrykker dig så præcist og tydeligt som muligt. Tilhørerne skal helst ikke kunne misforstå dig. Et andet krav er gennemskuelighed: Hvis du fremlægger resultatet af et selvstændigt arbejde som fx et produkt eller en tolkning, skal det også fremgå, hvordan du er kommet frem til resultatet. |
Download gennemgangen af de tre forhold, som oplæggets sproglige stil skal tilpasses, nedenfor:
Det er i orden at støtte sig til et manuskript undervejs, men du skal undgå at læse op fra det. Du skal gerne kende dit stof og dit manuskript så godt, at du kan nøjes med at orientere dig i manuskriptet undervejs i oplægget.
Jo mere du øver dig på at holde oplægget, jo mere fortrolig bliver du med indholdet og kan derfor nemmere huske det og præsentere det naturligt.
Du kan lave præcis det manuskript, der passer til dine behov i den specifikke situation. Overvej, om du har brug for at få overblik over oplæggets disposition eller konkrete formuleringer. Overvej evt. følgende typer af manuskript:
Du kan downloade en skabelon for at opbygge et Zig-Zag manuskript herunder:
Gode råd om manuskriptet | |
---|---|
Brug talesprog | Det er nemmere at huske pointer i et emne end svære og skriftsproglige formuleringer. |
Vælg struktur | Byg manuskriptet op efter den struktur, du har valgt. Skriv også strukturen på et separat ark, så du hurtigt kan få overblik over, hvor du er henne. |
Indtænk start og slut | Det er især vigtigt at have en klar idé om, hvordan man vil indlede og afslutte. Selvom man vælger et stikordsmanuskript, er det en god ide at skrive en sammenhængende indledning og afslutning – bare et par linjer. |
Stor skrifttype | Vælg en stor skrifttype og stor linjeafstand mellem de enkelte sætninger og afsnit. Markér nøgleord med fed skrift eller overstregningstusch. |
Sidetal | Husk sidetal, og clips evt. også siderne sammen. Så bliver manuskriptet ikke rodet og dermed svært at finde rundt i. |
Læs | Læs manuskriptet igennem nogle gange – mindst to gange, og helst højt. |
Øv dig | Ved at øve dit mundtlige oplæg for andre eller med et webcam, kan du blive mere sikker i din præsentation. Du bliver mere fortrolig med dit stof og dine formuleringer, og det hjælper på nervøsiteten. Se mere om nervøsitet her Gennemgå dit manuskript, inden du går i gang. Hold dit oplæg for din gruppe, din ven eller din hund, og få dem til at give dig feedback. Eller optag dit oplæg, og se det derefter igennem for at evaluere dig selv. |
Når du holder oplæg, skal du blandt andet tænke på: