Emne, problemstilling og formål kan indgå i indledningen og give din læser et godt overblik over baggrunden for opgaven. Men i problemformuleringen skærper du fokus og fortæller din læser præcist, hvad du vil undersøge i opgaven.
En problemformulering behøver ikke at omhandle noget problematisk. Men der skal være et problem i din problemformulering, dvs. noget der mangler svar. Læs om det faglige problem.
Der er to måder at præsentere en problemformulering på i akademiske opgaver:
- Ofte vil problemformuleringen stå markeret og afgrænset i begyndelsen af opgaven. Det er især tilfældet i samfundsvidenskabelige opgaver og nogle humanistiske opgaver.
- Andre gange vil problemformuleringen være skrevet ind i en længere indledning. Det ser man mest i humanistiske opgaver.
Spørg din vejleder om han eller hun gerne vil have en eksplicit problemformulering i din opgave.
Problemformuleringen er ikke blot til, for at din underviser kan se, at du har lært noget og er i stand til at belyse et fagligt problem. Den kan også bruges som styringsredskab for din opgave, og dermed hjælpe dig til at holde fokus, når du eksempelvis søger litteratur eller analyserer.
Oplysningerne om formalia er generelle vejledninger. De erstatter ikke bestemmelserne i din studieordning, dine underviseres vejledning eller oplysninger på dit fags hjemmeside. Orienter dig først de nævnte steder. Er du i tvivl, så spørg din vejleder.