Studiegrupper kaldes meget forskelligt på forskellige uddannelser og afhægnig af formålet med gruppen, fx studiegrupper, opgavegrupper, projektgrupper, læsegrupper og skrivegrupper. Nogle gange sammensætter underviser grupperne og andre gange skal du selv opsøge eller danne en studiegruppe.
Det er en god idé at indgå i en studiegruppe, da du skærper din faglighed gennem de uformelle rammer i studiegruppen, hvor du kan afprøve og anvende det, som du lærer i dine fag. Det er nemlig ved at arbejde aktivt med stoffet - fx ved at skrive og tale med hinanden - at man virkelig lærer det. Det kan dog kræve tid og kræfter at få det til at fungere og opbygge et godt samarbejde i en studiegruppe, men udbyttet kan i det lange løb have stor betydning for din læring.
Der er mange forskellige måder at bruge en studiegruppe, men ofte foregår samarbejdet mellem undervisningsgangene til at diskutere tekster, lave opgaver eller oplæg som skal bruges i undervisningen. Derudover bruger mange studerende også en studiegruppe løbende gennem semesteret til at forberede sig til eksamen og mere intensivt i eksamensperioden. I kan eksempelvis hjælpe hinanden med at læse op og forstå det faglige indhold eller øve jeres mundtlige oplæg. Få forslag til, hvordan I kan bruge studiegruppen til eksamensforberedelse.
På mange studier er gruppearbejde enten obligatorisk eller en stor del af det faglige. Så selvom du ikke normalt foretrækker at arbejde i grupper, kan det være nødvendigt at indgå i gruppearbejde på din uddannelse. Få det bedste ud af gruppearbejde ved at se det som en mulighed for at lære noget af nogen, som ikke tænker og arbejder præcis ligesom dig. Derudover kan det være god træning til at komme ud på arbejdsmarkedet, hvor du ikke selv kan vælge, hvem du skal arbejde sammen med.
Nedenunder giver studerende og undervisere dig gode råd til, hvordan du får det bedste ud af din studiegruppe. Du kan lære mere om, hvorfor det er godt at bruge en studiegruppe, og hvordan I bedst danner en faglig, velfungerende studiegruppe.
Mange bruger deres læsegruppe til at forberede sig til undervisningen ved at gennemgå de tekster, der optræder på undervisningsplanen. Men hvordan griber man det an? Hvordan kan man behandle tekster sammen i en gruppe?
Aktivitet | Udførelse |
---|---|
Fremlæg hovedpointer | Fremlæg kort tekstens vigtigste pointer for hinanden i gruppen. Fordel eventuelt teksterne mellem jer, så I hver har hovedansvaret for at gå i dybden med én tekst. I kan på denne måde fordele, hvad der skal læses meget grundigt, og hvad der kan læses mindre grundigt. |
Fordel teksterne | Fordel teksterne mellem jer, og skriv fælles noter eller resumé i et samlet dokument. Ved at dele arbejdet mellem jer bliver læsebyrden for den enkelte mindre, fordi I hver kan læse en eller få tekster i dybden og tager noter eller lave resumé, mens de andre tekster kan skimmes. På gruppemødet præsenterer i noter eller resuméer for hinanden, og I kan diskutere teksterne inden undervisningen. Ved at lave fælles noter eller resuméer får alle i gruppen et samlet overblik over teksterne i faget, som kan være til gavn, når I læser op til eksamen. |
Stikord til teksten | Skriv hver fire stikord til teksten, og sammenlign dem i gruppen. Diskuter ligheder og forskelle mellem jeres stikord, og begrund hver især jeres eget valg. På denne måde får i kategoriseret teksten eller teoretikeren og har lettere ved at sammenligne den med andre. |
Spørgsmål til stoffet | Stil hver mindst tre spørgsmål til hver tekst, og besvar dem i gruppen. I kan enten bruge spørgsmålene til at diskutere teksten i gruppen eller besvare hinandens spørgsmål til teksten i et samlet dokument. På denne måde kan I få styr på tvivlsspørgsmål eller synliggøre svære problemstillinger i stoffet, som I kan bringe op til undervisningen eller diskutere i gruppen. |
Djævelens advokat | Diskuter teksten i gruppen ved at opdele jer i forsvarere og djævlens advokater. Djævlens advokat har til rolle at angribe en tekst ved at stille kritiske spørgsmål og påpege tekstens svagheder. Forsvarets opgave er at forsvare og tydeliggøre tekstens pointer. Efterfølgende kan alle i gruppen sammen forsøge at vurdere og evt. nå frem til en samlet vurdering af teksten. I kan orientere jer i Toulmins argumentationsmodel, hvis I gerne vil forbedre jeres argumentationsteknikker. |
Tekstens relevans | Skriv hver især fx fem linjer om en teksts forbindelse til faget. Medbring jeres egen korte tekst til gruppemødet, og diskuter, hvordan I hver især forstår tekstens relevans i forhold til faget og det område, teksten behandler. Dette kan videre skrives ind til en konkret eksamensopgave, hvor i relaterer teksten til det emne, som I har valgt at skrive om. |
Når I skal lave et mundtligt oplæg i jeres gruppe, er der nogle særlige ting at tage højde for.
|
Der er både fordele og ulemper ved at skrive opgaver alene eller sammen med en eller flere skrivepartnere. Du kan også overveje, om du hellere vil have en skrivegruppe til sparring og støtte.
Du kan med fordel overveje at skrive større opgaver sammen med 1-2 andre studerende. I kan hjælpe hinanden med at læse tekster igennem, diskutere til- og fravalg og holde hinanden i gang i processen. I dine overvejelse kan du tage disse fordele og ulemper i betragtning:
Fordele | Ulemper | |
---|---|---|
At skrive alene | 1) Frihed til at bestemme over både projekt og skriveproces 2) Lettere at planlægge i forhold til evt. job og fritidsaktiviteter | 1) Bliver let isoleret og måske ensom i skriveprocessen 2) Lettere at ty til overspringshandlinger |
At skrive sammen | 1) Forpligtet af samarbejde og af fælles deadlines 2) Altid én at sparre med - både om projektet og om processen | 1) Afhængig af at samarbejdet fungerer 2) Kræver kompromisser undervejs |
Hvis I er to eller flere, der skriver sammen, er det en god idé at etablere nogle rammer for jeres samarbejde. Overvej blandt andet nedenstående punkter:
Afstem med skrivepartner:
|
I en skrivegruppe sidder I med hver jeres projekt, men har et arbejdsfællesskab om at støtte hinandens skriveproces. I beslutter selv, om I udveksler jeres opgave mellem hinanden og giver løbende feedback, eller om I bare mødes for at holde hinanden i ørerne og sikre, at I alle når jeres individuelle eller fælles deadlines.
Fordelen ved en skrivegruppe er blandt andet, at:
|
Ulemperne ved en skrivegruppe er blandt andet, at det kan være svært at holde koncentrationen, hvis I mødes for at skrive. Husk, at I mødes for at være faglige og seriøse omkring hver jeres opgaver. Sæt eksempelvis jeres pauser af til at hyggesnakke.
Du kan eksempelvis vælge skrivegruppe med:
|
Få inspiration til arbejdet i skrivegrupper i eksempelvis: Harboe, Thomas (2000): Skrivegrupper. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
Du og din studiegruppe kan mødes online via skriftlige samarbejdsværktøjer. I kan også med fordel skabe jeres eget, online grupperum fx ved hjælp af kanaler i Zoom. Her kan I holde videomøder, chatte og dele fælles dokumenter, og det er også muligt at fastholde samtaler i mellem møder i studiegruppen.
I forbindelse med visse former for gruppearbejde kan det være en fordel at diskutere og snakke sammen, imens I producerer. På den måde kan I løbende diskutere spørgsmål, muligheder og udfordringer med den opgave, I sidder med. Til det kan det være en fordel at bruge funktionen ‘del skærm’.
GODE RÅD TIL ONLINE SAMARBEJDE I STUDIEGRUPPEN |
---|
1. Forventningsafstem:Det er en god ide at aftale på forhånd, hvordan I vil bruge det online værktøj, og hvad I forventer af hinanden.
|
2. Vær tålmodigeDet tager tid at komme i gang med et nyt værktøj, så giv jer selv og hinanden plads til at finde jer til rette. Et værktøj skal være en hjælp i jeres daglige studie, så målet er at finde en måde at bruge værktøjet, så det rent faktisk er en hjælp. |
3. Vær bevidst om mængden af deltagere i en chatEn chat med mange deltagere kan nemt blive "støjende" og løbe af sporet. Men fordelen er samtidig, at hele gruppen kan følge med I samtalerne på tværs, og kan dermed undgå at misse information eller aftaler. |
Der findes en række gratis digitale tjenester, som din gruppe kan have glæde af. Her er et udsnit:
Word Online er særlig velegnet til at skrive og rette i samme dokument.