For de fleste er det en god idé at indgå i en studiegruppe, da det både er et fagligt og socialt fællesskab på studiet. Mange oplever derfor øget studieglæde, når man deler erfaringer, får faglig sparring og har et sted, hvor spørgsmål og tvivl kan vendes.
Den gode studiegruppe er kort sagt én, hvor I er enige om forventninger til og formålet med gruppearbejdet samt bruger hinanden som et fagligt og socialt fællesskab i den udstrækning, I har behov for og lyst til.
Uanset hvordan du bruger din studiegruppe, er der en række fordele:
Det kan dog kræve tid og kræfter at få det til at fungere og opbygge et godt samarbejde i en studiegruppe, men udbyttet kan i det lange løb have stor betydning for din læring og trivsel.
Afhængig af uddannelse og formål kaldes studiegrupper også for fx opgavegrupper, projektgrupper, læsegrupper og skrivegrupper. Nogle gange sammensætter underviser grupperne og andre gange skal du selv opsøge eller danne en studiegruppe.
Der er mange forskellige måder at bruge en studiegruppe på:
På mange studier er gruppearbejde enten obligatorisk eller en stor del af det faglige. Hvis du egentlig foretrækker at arbejde alene eller er i tvivl om, hvad der vil være bedst for dig, kan du lave en liste over fordele og ulemper. Hvis studiegrupper er en obligatorisk del af dit studie, kan du bruge listen til at finde ud af, hvad du så ønsker at bruge studiegruppen til.
Fordele ved at være i studiegruppe | Ulemper ved at være i studiegruppe |
---|---|
Fordele ved at læse selv | Ulemper ved at læse selv |
Hvis du har brug for at vende dine tanker eller få nye øjne på, så kan du snakke med en studievejleder.
Mange bruger deres studiegruppe til at forberede sig til undervisningen ved at gennemgå de tekster, der optræder på undervisningsplanen. Men hvordan griber man det an? Hvordan kan man behandle tekster sammen i en gruppe?
Aktivitet | Udførelse |
---|---|
Fremlæg hovedpointer | Fremlæg kort tekstens vigtigste pointer for hinanden i gruppen. Mens I hver især læser teksten, noterer I jer de vigtigste pointer. Når I mødes, fremlægger I for hinanden og kan have en diskussion ud fra, om I har forstået teksten på samme måde eller forskelligt. |
Fordel teksterne | Fordel teksterne mellem jer, og skriv fælles noter eller resumé i et samlet dokument. I læser hver én eller få tekster i dybden, som I tager noter til eller skriver resumé af, mens de andre tekster kan skimmes. På gruppemødet præsenterer i noter eller resuméer for hinanden, så I kan diskutere teksterne inden undervisningen. Ved at lave fælles noter eller resuméer får alle i gruppen et samlet overblik over teksterne i faget, som kan være til gavn, når I læser op til eksamen. |
Stikord til teksten | Skriv hver fire stikord til teksten, og sammenlign dem i gruppen. Diskuter ligheder og forskelle mellem jeres stikord, og begrund hver især jeres eget valg. På denne måde får i kategoriseret teksten eller teoretikeren og har lettere ved at sammenligne den med andre. |
Spørgsmål til stoffet | Stil hver mindst tre spørgsmål til hver tekst, og besvar dem i gruppen. I kan enten bruge spørgsmålene til at diskutere teksten i gruppen eller besvare hinandens spørgsmål til teksten i et samlet dokument. På denne måde kan I få styr på tvivlsspørgsmål eller synliggøre svære problemstillinger i stoffet, som I kan bringe op til undervisningen eller diskutere i gruppen. |
Djævelens advokat | Diskuter teksten i gruppen ved at opdele jer i forsvarere og djævlens advokater. Djævlens advokat har til rolle at angribe en tekst ved at stille kritiske spørgsmål og påpege tekstens svagheder. Forsvarets opgave er at forsvare og tydeliggøre tekstens pointer. Efterfølgende kan alle i gruppen sammen forsøge at vurdere og evt. nå frem til en samlet vurdering af teksten. I kan orientere jer i Toulmins argumentationsmodel, hvis I gerne vil forbedre jeres argumentationsteknikker. |
Tekstens relevans | Skriv hver især fx fem linjer om en teksts forbindelse til faget. Medbring jeres egen korte tekst til gruppemødet, og diskuter, hvordan I hver især forstår tekstens relevans i forhold til faget og det emne, teksten behandler. |
Når I skal lave et mundtligt oplæg i jeres gruppe, er der nogle særlige ting at tage højde for.
Der er både fordele og ulemper ved at skrive opgaver alene eller sammen med en eller flere skrivepartnere. Du kan også overveje, om du hellere vil have en skrivegruppe til sparring og støtte.
Du kan overveje at skrive større opgaver sammen med 1-2 andre studerende. I kan hjælpe hinanden med at læse tekster igennem, diskutere til- og fravalg og holde hinanden i gang i processen. I dine overvejelse kan du tage disse fordele og ulemper i betragtning:
Fordele | Ulemper | |
---|---|---|
At skrive alene | 1) Frihed til at bestemme over både projekt og skriveproces 2) Lettere at planlægge i forhold til evt. job og fritidsaktiviteter | 1) Bliver let isoleret og måske ensom i skriveprocessen 2) Lettere at ty til overspringshandlinger |
At skrive sammen | 1) Forpligtet af samarbejde og af fælles deadlines 2) Altid én at sparre med - både om projektet og om processen | 1) Afhængig af at samarbejdet fungerer 2) Kræver kompromisser undervejs |
I en sparringsgruppe sidder I med hver jeres projekt, men har et arbejdsfællesskab om at støtte hinandens skriveproces. I beslutter selv, om I udveksler jeres opgave mellem hinanden og giver løbende feedback, eller om I mødes for at sikre, at I alle når jeres individuelle eller fælles deadlines.
Fordelen ved en sparringsgruppe er blandt andet, at: |
---|
|
Ulemperne ved en sparringsgruppe er blandt andet, at det kan være svært at holde koncentrationen, hvis I mødes for at skrive. Husk, at I mødes for at være faglige og seriøse omkring hver jeres opgaver. Sæt eksempelvis jeres pauser af til at hyggesnakke.
Hvem skal du lave en sparringsgruppe med? |
---|
Du kan eksempelvis vælge sparringsgruppe med:
|
Du og din studiegruppe kan mødes online via skriftlige samarbejdsværktøjer. I kan også med fordel skabe jeres eget, online grupperum fx ved hjælp af kanaler i Zoom. Her kan I holde videomøder, chatte og dele fælles dokumenter, og det er også muligt at fastholde samtaler i mellem møder i studiegruppen.
I forbindelse med visse former for gruppearbejde kan det være en fordel at diskutere og snakke sammen, imens I producerer. På den måde kan I løbende diskutere spørgsmål, muligheder og udfordringer med den opgave, I sidder med. Til det kan det være en fordel at bruge funktionen ‘del skærm’.
GODE RÅD TIL ONLINE SAMARBEJDE I STUDIEGRUPPEN | |
---|---|
1. Forventningsafstem | Det er en god ide at aftale på forhånd, hvordan I vil bruge det online værktøj, og hvad I forventer af hinanden.
|
2. Vær tålmodige | Det tager tid at komme i gang med et nyt værktøj, så giv jer selv og hinanden plads til at finde jer til rette. Et værktøj skal være en hjælp i jeres daglige studie, så målet er at finde en måde at bruge værktøjet, så det rent faktisk er en hjælp. |
3. Vær bevidst om mængden af deltagere i en chat | En chat med mange deltagere kan nemt blive "støjende" og løbe af sporet. Men fordelen er samtidig, at hele gruppen kan følge med I samtalerne på tværs, og kan dermed undgå at misse information eller aftaler. |
Der findes en række gratis digitale tjenester, som din gruppe kan have glæde af. Her er et udsnit:
Word Online er særlig velegnet til at skrive og rette i samme dokument.