Aarhus Universitets segl

Den gode forberedelse 

Den gode forberedelse kommer af, at du arbejder bevidst med din egen læring.  

   

På universitetet er der mange former for undervisning. De fleste vil kende til forelæsninger og holdundervisning, men andre vil også have eksempelvis laboratorieundervisning, klinikundervisning og teoretiske øvelser (TØ). Ens for dem alle er, at de kræver forberedelse. Ligeledes er der forberedelse til gruppearbejde, vejledning, projektarbejde og så videre.

Som studerende bruger du altså meget tid på at forberede dig, men der er ikke én måde at forberede sig på. Den gode forberedelse afhænger af kurset og din måde at lære på. Derfor er det en god idé, at du prøver dig frem og løbende tager stilling til, hvordan du forbereder dig godt og effektivt samt styrker din læreproces. 

    

Hvad påvirker din forberedelse?

Studerende, der oplever, at det er udfordrende at forberede sig, opdager nogle gange, at det er andre ting i deres studieliv, der står i vejen for en god forberedelse.

Overvej, om du har brug for at sætte ind på:

Planlægning/tidsstyring Hvordan strukturerer du din forberedelse? Hvordan ser din ugeplan/studiedag ud?
Læsestrategi

Hvilke læseteknikker anvender du? Har du brug for andre eller flere?

Noteteknik

Hvilke noteteknikker anvender du? Har du brug for andre eller flere?

Motivation Hvad motiverer dig i dit studie? Hvad motiverer dig i dette kursus?
Ressourcer Hvem kan hjælpe dig i din forberedelse? Studiegruppe, underviser, venner, kæreste, familie, studievejleder osv.
Digital støj Hvordan påvirker dine devices og notifikationer din koncentration og din forberedelse?

Før undervisningen

For at være konkret og målrettet i din forberedelse, kan du starte med at spørge dig selv om:

  • Hvad er formålet med dette kursus/denne undervisningsgang? (Din målsætning)
  • Hvad er på undervisningsplanen? (Forventninger)
  • Hvordan hænger undervisningens emne sammen med andre emner i kurset? (Overblik)

Derudover kan du overveje, hvilke digitale værktøjer, som kan hjælpe dig i din forberedelse.

Lav en god læsestrategi

Ofte skal du som en del af din forberedelse til undervisningen læse meget litteratur, og det kan være svært at nå det hele. Især fordi det ikke altid er nok bare at læse teksterne igennem. Derfor har du brug for en læsestrategi.

  • Start med at orientere dig i emnet, du skal læse om, før du går i gang med teksterne. Dette indledende arbejde giver dig en bedre forståelse for emnet, så det bliver nemmere at læse teksterne og udføre eventuelle opgaver. Du kan fx: spørge dig selv, hvad du allerede ved om emnet
  • lave en kort google-søgning på emnet/fremhævede begreber/teoretikere
  • bruge et opslagsværk
  • se faglige videoer på nettet om emnet
  • Find den rette læseteknik. Dette handler særligt om at finde en teknik, der passer til dit mål med din læsning og den type af tekst, du skal læse. Find inspiration til at vælge en god læseteknik her.

Forberedende noter

Hvis du tager noter før undervisningen og mens du læser teksterne, får du:

  • Overblik over, hvad du ikke forstår
  • Mulighed for at stille spørgsmål til undervisningen eller i din studiegruppe
  • Bedre forudsætninger for at kunne deltage aktivt i undervisningen 

    

Prioritér i din forberedelse

Overvej, hvad der er vigtigst at prioritere i din forberedelse:

  • Skal du prioritere udvalgte tekster eller opgaver?
  • Skal du læse op på de dele, du ikke helt forstår?
  • Skal du skimlæse alt litteratur og måske efterfølgende dykke ned i specifikke dele?

   

Det handler om at lave en god og realistisk læreproces for dig selv.


Under og efter undervisningen

Din læreproces foregår ikke kun under, men også efter undervisningen. Derfor får du her nogle forslag til, hvordan du kan få mest muligt ud af de dele af processen. 

Deltag aktivt

Udover at møde velforberedt op, er det også vigtigt for din læring, at du deltager aktivt i undervisningen. Det kan du gøre ved at:

Lyt og engager dig  Luk computeren (eller som minimum sociale medier), og prøv at engagere dig i emnet, der gennemgås, ved at lytte aktivt og deltage i læringsaktiviteter.
Tag noter undervejs

Ved at tage noter aktiverer du flere dele af hjernen, så det bliver lettere at bearbejde informationerne. Skriv også gerne spørgsmål til emnet ned undervejs.

Læs mere om at tage noter til undervisningen.
Gå i dialog Med udgangspunkt i det, du ikke forstod i din forberedelse, og de spørgsmål, du har skrevet i undervisningen, bør du gå i dialog med dine medstuderende og underviser enten undervejs eller efter undervisningen

Efterbearbejd stoffet

For at huske indholdet fra undervisningen bedst muligt, kan du bearbejde det, du har lært på forskellige vis. Denne efterbearbejdning fungerer ligeledes som en del af din forberedelse til næste undervisning, hvor der bliver bygget videre på et emne eller på din viden.

Opsummér for dig selv  Afsæt 5 minutter til at opsummere, hvad du lært, og spørge dig selv, om du faktisk forstod det, der blev gennemgået: Er der noget, der stadig er uklart?
Opsummér i studiegruppen Tal med din studiegruppe om de spørgsmål, du måske har, og om det, der måske stadig er uklart. I kan også opsummere undervisningens hovedpointer for at få hinandens forskellige perspektiver på emnet eller opdage eventuelle misforståelser.
Arbejd videre med emnet  Efter undervisningen kan du bruge lidt tid på at arbejde videre med emnet eller de dele af emnet, du synes var særligt interessante eller ikke helt forstod. Du kan eksempelvis søge Youtube-videoer om emnet eller bruge opslagsværker for at få et andet perspektiv på emnet.

Prøv en teknik til en aktiv forberedelse

Her får du en teknik, der hjælper dig til at forholde dig aktivt til det faglige stof både før, under og efter undervisningen. 


Prøv en teknik til en aktiv forberedelse

Her får du en teknik, der hjælper dig til at forholde dig aktivt til det faglige stof både før, under og efter undervisningen.

    

Se også

Vær til stede og fokuser

Har du svært ved at lægge mobilen og de sociale medier fra dig under dit studiearbejde?

  • Prøv appen Forest til at holde fokus, når du studerer. Her vokser der en skov på din skærm, som bliver frodigere, jo længere du arbejder.
  • Med appen Noisli kan du sætte atmosfærisk baggrundslyde eller statisk støj, der kan hjælpe dig med at fokusere.
  • Appen Focus-to-do kombinerer to-do-lister og Pomodoro-metoden til at optimere din produktivitet.

Få en læseplads

Mange studerende har glæde af at have en læseplads. Se hvilke faciliteter AU Library / Det Kgl. Bibliotek kan tilbyde dig som studerende. Forhør dig også om mulighederne for at få en læseplads på dit institut.